fbpx
  • Geometria analityczna

    Pozostałe treści z geometrii analitycznej znajdziecie w kursie z poziomu podstawowego.

    • Wektory w układzie współrzędnych

      • Zadanie 1.

        Dane są punkty A=(-1,-3), B=(5,1), C=(2,8). Oblicz
        a) współrzędne wektorów \overrightarrow{AB},\overrightarrow{BA},\overrightarrow{CB}   b) długości wektorów \overrightarrow{AB}, \overrightarrow{CB}

      • Zadanie 2.

        Dane są punkty A=(-2,0), B=(3,5), C=(6,4) .Wyznacz współrzędne punktu D, tak aby wektory \overrightarrow{AB} i \overrightarrow{CD} były równe.

      • Zadanie 3.

        W równoległoboku ABCD dane są A=(-6,-3), B=(5,-1), C=(2,4). Wyznacz współrzędne wierzchołka D.

      • Zadanie 4.

        Wyznacz współrzędne wektora \vec{a}=2\cdot \vec{u}+3\cdot \vec{v}-\frac{1}{2}\cdot \vec{w} jeżeli \vec{u}=\left [ -1,3 \right ],\vec{v}=\left [ 2-4 \right ],\vec{w}=\left [ 6,-2 \right ]

      • Zadanie 5.

        Udowodnij, że środkiem odcinka AB, gdzie A=(x_{A},y_{A}), B=\left ( x_{B},y_{B} \right )  jest punkt S=\left ( \frac{x_{A}+x_{B}}{2},\frac{y_{A}+y_{B}}{2} \right ).

      • Zadanie 6.

        Na odcinku AB wyznacz taki punkt P, aby spełniony był warunek |AP|:|PB|=3:1 wiedząc, że A=(-2,3), B=(6,5).

      • Zadanie 7.

        Wyznacz współrzędne środka ciężkości trójkąta ABC, jeżeli A=(2,2), B=(0,-2), C=(5/2,-3).

      • Zadanie 8.

        Punkty A, B, C nie są współliniowe i leżą w układzie współrzędnych. Punkty M, N są odpowiednio środkami odcinków AB i AC, a punkt P jest środkiem odcinka MN. Wykaż, że dla dowolnego punktu O, różnego od wymienionych punktów, zachodzi równość 2\cdot\overrightarrow{OA} +\overrightarrow{OB}+\overrightarrow{OC}=4\cdot \overrightarrow{OP}

      • Zadanie 9.

        W równoległoboku ABCD, punkt K dzieli bok CD w stosunku 4:1 licząc od punktu C, zaś punkt L dzieli przekątną BD w stosunku 5:1 licząc od punktu B. Udowodnij, że punkty A, K, L są współliniowe wiedząc, że A=(-5,-3), B=(5,-8), C=(9,-1), D=(-1,4).

      • Zadanie 10.

        Punkt M jest środkiem ciężkości trójkąta równobocznego ABC, w którym A=(0,0), B=(6,0) , a punkt C ma obie współrzędne dodatnie.
        Udowodnij, że \overrightarrow{MA}+\overrightarrow{MB}+\overrightarrow{MC}=\overrightarrow{0}

      • Zadanie 11.

        Wyznacz równanie ogólne prostej k przechodzącej przez punkt P=(-12,9) wiedząc, że wektor \vec{u}=\left [ 2,-3 \right ]  jest prostopadły do prostej k.

      • Zadanie 12.

        Wyznacz, wykorzystując wektory, równanie symetralnej odcinka AB, jeżeli A=(-2,4), B=(6,8).

      • Zadanie 13.

        W trójkącie ABC dany jest wierzchołek A=(-4,-1), środek S=(2,1) boku AB i wektor \overrightarrow{BC}=\left [ -4,4 \right ]. Wyznacz równanie symetralnej boku BC.

      • Zadanie 14.

        Dany jest trójkąt ABC, w którym A=(-2,-1), wektor \overrightarrow{AB}=\left [ 8,4 \right ], a punkt przecięcia środkowych M=(1,4). Znajdź współrzędne pozostałych wierzchołków trójkąta.

      • Zadanie 15.

        W trójkąt równoboczny wpisano okrąg o środku w punkcie S=(3,-1). Wiedząc, że C=(1,-3), wyznacz współrzędne pozostałych wierzchołków tego trójkąta.

      • Zadanie 16.

        Bok AB trójkąta ABC zawiera się w prostej o równaniu y = 2x + 2, a środkowa poprowadzona z wierzchołka C zawiera się w prostej x – 3y + 21 = 0. Oblicz współrzędne wierzchołków trójkąta ABC wiedząc, że \overrightarrow{BC}=\left [ 4,-2 \right ].

      • Zadanie 17.

        Punkt S=(0,0) jest środkiem boku AD równoległoboku ABCD. Oblicz współrzędne wierzchołków tego równoległoboku oraz jego pole wiedząc, że \overrightarrow{AB}=\left [ 4,3 \right ] i \overrightarrow{BC}=\left [ 6,2 \right ] 

      • Zadanie 18.

        Wyznacz równanie prostej, w której zawiera się bok ML trójkąta KLM, jeśli wiadomo, że K=(-6,-2), \overrightarrow{KL}=\left [ 10,1 \right ] i środkowe trójkąta przecinają się w punkcie E=(0,0).

      • Zadanie 19.

        Prosta o równaniu y = -x + 3 przecina parabolę o równaniu y = x2 -6x +7 w punktach A i B. Napisz równanie obrazu tej paraboli w przesunięciu o wektor \overrightarrow{WA}+\overrightarrow{WB}, gdzie W jest wierzchołkiem danej paraboli.

    • Prosta w układzie współrzędnych

      • Zadanie 1.

        Napisz równanie kierunkowe prostej przechodzącej przez punkt A=(-2,3) nachylonej do osi OX pod kątem 30°.

      • Zadanie 2.

        Napisz równanie kierunkowe prostej przechodzącej przez A=(4,-2) nachylonej do osi OX pod kątem 120°.

      • Zadanie 3.

        Wyznacz równanie prostej AB wiedząc, że A=(-2,5), B=(3,-4), a następnie wyznacz, z dokładnością do jednego stopnia, kąt nachylenia tej prostej do osi OX.

      • Zadanie 4.

        Wyznacz równanie prostej k przechodzącej przez punkt A=(-3,5), która tworzy z osią odciętych kąt o mierze dwa razy większej od kąta jaki tworzy z tą osią prosta o równaniu y = 2x – 7.

      • Zadanie 5.

        Dwa wierzchołki trójkąta równobocznego ABC znajdują się na paraboli o równaniu y = x2 – 4x + 7 zaś trzecim wierzchołkiem trójkąta jest wierzchołek paraboli. Wyznacz współrzędne wierzchołków tego trójkąta.

    • Kąt między prostymi

      • Zadanie 1.

        Wyznacz, z dokładnością do jednego stopnia, miarę kąta ostrego między dwiema prostymi o równaniach y = 2x – 1 i y = -5x + 2.

      • Zadanie 2.

        Wyznacz równanie prostej p, w której zawiera się ramię AC trójkąta równoramiennego ABC wiedząc, że podstawa AB zawiera się w prostej k: 3x + 2y – 12 = 0, ramię BC zawiera się w prostej
        l: x + 4 = 0 oraz punkt P=(1,-3) należy do ramienia AC.

      • Zadanie 3.

        Wyznacz miary kątów i równania prostych, w których zawierają się boki trapezu prostokątnego, jeśli wiadomo, że podstawa AB zawiera się w prostej k:y=x-1 , ramię AD zawiera się w prostej l:y=\left ( 2-\sqrt{3} \right )x+4, zaś wierzchołek C=(6,13).

      • Zadanie 4.

        W trapezie równoramiennym ABCD przekątna AC jest dwusieczną kąta przy dłuższej podstawie AB. Podstawa AB zawiera się w prostej o równaniu y = -4, zaś ramię AD zawiera się w prostej o równaniu y=\sqrt{3}x-2. Oblicz długości boków trapezu wiedząc, że jego pole jest równe 9\sqrt{3}.

    • Odległość punktu od prostej

      • Zadanie 1.

        Znajdź równania prostych zawierających dwusieczne kątów wyznaczonych przez proste o równaniach 2x + y -5 = 0 i x – 2y = 0

      • Zadanie 2.

        Znajdź równania prostych zawierających dwusieczne kątów wyznaczonych przez proste o równaniach x + y – 8 = 0 i 7x – y – 8 =0

      • Zadanie 3.

        Prosta k o równaniu 3x – 2y – 6 = 0 przecina okrąg o środku w punkcie S=(1,5) w punktach P i Q. Wyznacz równanie tego okręgu wiedząc, że \left | PQ \right |=2\sqrt{13}

    • Styczna do okręgu

      • Zadanie 1.

        Wyznacz równania stycznych do okręgu o równaniu x2 + y2 = 4 przechodzących przez punkt P=(0,4).

      • Zadanie 2.

        Wyznacz równania stycznych do okręgu o równaniu x2 + y2 – 2x + 2y – 2 = 0 równoległych do prostej o równaniu y – 2x = 0.

      • Zadanie 3.

        Wyznacz równania stycznych do okręgu o równaniu (x – 2)2 + (y + 1)2 = 9 prostopadłych do prostej o równaniu x + y + 1 = 0.

      • Zadanie 4.

        Wyznacz równania stycznych do okręgu o równaniu (x – 2√3)2 + (y – 1)2 = 16  nachylonych do osi  pod kątem 120°.

      • Zadanie 5.

        Oblicz miarę kąta między stycznymi do okręgu o równaniu x2 + y2 + 2x – 2y – 3 = 0 poprowadzonymi przez punkt A=(2,0).

      • Zadanie 6.

        Wyznacz równania okręgu o promieniu r = 3 stycznego jednocześnie do prostych o równaniach x + y = 0 i x – y = 0.

      • Zadanie 7.

        Do współśrodkowych okręgów poprowadzono styczne przecinające się w punkcie P=(0,4) jak na rysunku (rysunek w filmie).
        Mniejszy okrąg ma równanie
        x2 + y2 – 4x – 2y + 1 = 0, a styczna do większego okręgu ma równanie 12x – 5y + 20 = 0.
        a) Oblicz grubość pierścienia b) Wykaż, że te styczne są prostopadłe.

    • Wzajemne położenie dwóch okręgów

      • Zadanie 1.

        Określ wzajemne położenie okręgów o równaniach (x – 2)2 + (y + 3)2 = 25 i x2 + y2 -2√3x + 2 = 0.

      • Zadanie 2.

        Określ wzajemne położenie okręgów o równaniach x2 + y2 + 4x – 2y + 3 = 0 i x2 + y2 + 6x + 5 = 0.

      • Zadanie 3.

        Dla jakich wartości parametru okręgi o równaniach (x + 2)2 + (y – m)2 = 9 i (x + m)2 + (y – 1)2 = 4 mają tylko jeden punkt wspólny?

    • Zbiory punktów o danej własności

      • Zadanie 1.

        Wyznacz zbiór punktów (x,y), których odległość od punktu A=(-6,2) i prostej o równaniu y + 4 = 0 jest jednakowa.

      • Zadanie 2.

        Wyznacz zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których odległość od punktu (0,0) była dwa razy większa niż odległość od prostej  o równaniu x – √3y = 0.

      • Zadanie 3.

        Wykaż, że każdy punkt paraboli o równaniu y=\frac{1}{4}{x^{2}}+1  jest równoodległy od osi OX i od punktu F=(0,2).

      • Zadanie 4.

        Znajdź zbiór środków wszystkich okręgów przechodzących przez punkt A=(3,2) i stycznych do osi OX.

      • Zadanie 5.

        Wyznacz równanie krzywej, którą tworzą punkty jednakowo odległe od okręgu o równaniu x2 + (y – 1)2 = 1 i prostej o równaniu y + 1 =0.

      • Zadanie 6.

        Wyznacz figurę, która jest zbiorem środków cięciw paraboli o równaniu y = x2 -1 przechodzących przez punkt A=(0,0).