fbpx
  • Funkcje wymierne

    Poznaj przykłady wyrażeń wymiernych, wykształć umiejętność działań na wyrażeniach wymiernych, wykres funkcji homograficznej i jej własności, sposoby rozwiązywania prostych równań wymiernych. Skorzystaj z naszych korepetycji video, gdzie krok po kroku opanujesz niezbędną wiedzę, którą wykorzystasz w zadaniach praktycznych.

    • Wykres i własności funkcji homograficznej

      • Zadanie 1.

        Sporządź wykres funkcji f(x)=\frac{a}{x} wiedząc, że do wykresu tej funkcji należy punkt
        a) P=(-1,-2)
        b) P=(-\frac{1}{2},2)

      • Zadanie 2.

        Do wykresu funkcji f(x)=-\frac{1}{x}+c należy punkt A=(1,4). Sporządź wykres funkcji f i podaj zbiór wartości tej funkcji.

      • Zadanie 3.

        Sporządź wykres funkcji

        a) f(x)=\frac{1}{x-3}  b) f(x)=\frac{-3}{x+2} 

        Podaj przedziały monotoniczności funkcji f

      • Zadanie 4.

        Sporządź wykres funkcji

        a) f(x)=\frac{-1}{x-3}+2  b) f(x)=\frac{-3}{x+2}-1

        Podaj przedziały monotoniczności funkcji f oraz zbiór wartości.

      • Zadanie 5.

        Sporządź wykres funkcji f(x)=\frac{x+2}{x-1}.

        Odczytaj z wykresu zbiór wartości oraz przedziały monotoniczności.

      • Zadanie 6.

        Sporządź wykres funkcji f(x)=\frac{2}{x-1}-3. Podaj równania asymptot funkcji f.

    • Działania na wyrażeniach wymiernych

      • Zadanie 1.

        Podaj dziedzinę wyrażenia wymiernego

        a) \frac{2x-4}{3x-1}

        b) \frac{x^{2}+4}{x^{2}-9}    

        c) \frac{3x-5}{x^{2}-3x-4}

      • Zadanie 2.

        Podaj dziedzinę wyrażenia wymiernego, a następnie je uprość 

        a) \frac{x-4}{3x-12}     

        b) \frac{x^{2}+4x}{x^{2}-16}    

        c) \frac{x-5}{x^{2}-6x+5}

      • Zadanie 3.

        Wykonaj mnożenie wyrażeń wymiernych 

        a) \frac{14}{x^{2}-16}\cdot \frac{x-4}{7}  

        b) \frac{2-x}{2x-6}\cdot \frac{3-x}{x^{2}-4}      

        c) \frac{x^{2}-2x+1}{x-1}\cdot \frac{3}{\left ( 1-x \right )^{2}}  

      • Zadanie 4.

        Wykonaj dzielenie wyrażeń wymiernych 

        a) \frac{4}{x^{2}-1}:\frac{x-4}{1-x}  

        b) \frac{20}{3x-1}:\frac{5}{2-6x} 

      • Zadanie 5.

        Wykonaj dodawanie wyrażeń wymiernych 

        a) \frac{x}{x-2}+\frac{x+1}{x}  

        b) \frac{4}{2x-4}+3  

        c) \frac{1}{x^{2}-4}+\frac{3}{x+2}

      • Zadanie 6.

        Wykonaj odejmowanie wyrażeń wymiernych 

        a) \frac{x}{x-2}-\frac{x+1}{2-x}  

        b) \frac{4}{x-4}-\frac{3}{2} 

        c) \frac{1-x}{x^{2}-9}-\frac{3}{2x+6}-2 

      • Zadanie 7.

        Wykonaj działania 

        a) \frac{x}{x-2}\cdot \frac{x^{2}-4x+4}{2-x}   

        b) \frac{4}{x-4}-\frac{3}{x^{2}-5x+4} 

        c) \frac{1-x}{x^{2}-16}-\frac{3}{4-x}-2 

    • Równania wymierne

    • Wyrażenia wymierne - zastosowania

      • Zadanie 1.

        Licznik pewnego ułamka jest równy 10. Jeśli licznik tego ułamka zwiększymy o 20, mianownik o 30, to wartość ułamka nie zmieni się. Jaki to ułamek ?

      • Zadanie 2.

        Ola kupiła cukierki A w cenie x zł/kg i zapłaciła 24 zł. Ala kupiła taką samą ilość cukierków B droższych o 4 zł/kg i zapłaciła 30 zł. Ile kosztuje kilogram cukierków A, a ile kilogram cukierków B?

      • Zadanie 3.

        Mama Bartka jest o sześć lat młodsza od jego taty. Stosunek wieku mamy i taty jest jak 8 do 9. Ile lat mam mama Bartka, a ile jego tata ?

      • Zadanie 4.

        Boki prostokąta mają długości x cm i 2x cm. Gdyby jego krótszy bok wydłużyć o 6 cm, a dłuższy o 5 cm, to stosunek długości boków byłby równy 2:3. Oblicz obwód tego prostokąta.

      • Zadanie 5.

        Adam potrzebuje na wykonanie pewnej pracy 10 godzin, a Radek wykonałby tę samą pracę w 6 godzin. Ile czasu zajęłoby wykonanie pracy, gdyby pracowali razem ?

      • Zadanie 6.

        Dwie koparki, pracując razem, wykonują wykop w ciągu 8 dni. Gdyby pracowała tylko pierwsza koparka, wykop powstałby w ciągu 12 dni. Ile czasu zajęłoby wykonanie wykopu drugiej koparce ?

      • Zadanie 7.

        Samochód jadący ze średnią prędkością v pokonał odległość 195 km. Samochód jadący z prędkością o 20 km/h większą pokonał w tym samym czasie 260 km. Oblicz średnie prędkości obu samochodów?

      • Zadanie 8.

        Uczeń przeczytał książkę liczącą 480 stron, przy czym każdego dnia czytał jednakowa liczbę stron. Gdyby czytał każdego dnia o 8 stron więcej, to przeczytałby te książkę o 3 dni wcześniej. Oblicz, ile dni uczeń czytał tę książkę.

      • Zadanie 9.

        Droga z miasta A do miasta B ma długość 474 km. Samochód jadący z miasta A do miasta B wyrusza godzinę później niż samochód z miasta B do miasta A. Samochody te spotkają się w odległości 300 km od miasta B. Średnia prędkość samochodu, który wyjechał z miasta A, liczona od chwili wyjazdu z A do momentu spotkania, była o 17 km/h mniejsza od średniej prędkości drugiego samochodu liczonej od chwili wyjazdu z B do chwili spotkania. Oblicz średnią prędkość każdego samochodu do chwili spotkania.