Liczby i działania na nich
Często nawet proste działania na liczbach naturalnych, całkowitych, czy wymiernych sprawiają problem uczniom szkół podstawowych. Opanowanie tych umiejętności to przepustka do bardziej zaawansowanych dziedzin matematyki. W sposób przystępny tłumaczę zasady działań na liczbach, uczę logiki w wykonywaniu działań, pomagam stworzyć swoistą bazę, bez której ciężko poruszać się w świecie matematyki.
Liczby naturalne
Liczby pierwsze i liczby złożone
- Zadanie 1.
Podaj wszystkie liczby pierwsze a) mniejsze od 25 b) mniejsze od 33 i większe od 11
- Zadanie 2.
Zadanie 2. Podaj wszystkie liczby złożone a) mniejsze od 24 b) mniejsze od 30 i większe od 12
- Zadanie 3.
Oceń prawdziwość zdania a) suma pierwszych siedmiu liczb pierwszych jest parzysta b) iloczyn liczb pierwszych może być liczbą parzystą c) iloczyn dowolnych dwóch liczb pierwszych jest liczba złożoną
- Zadanie 1.
Podzielność liczb naturalnych
- Zadanie 1.
Podaj wszystkie dzielniki naturalne liczby a) 38 b) 52
- Zadanie 2.
Oblicz ile dzielników naturalnych ma liczba 7200
- Zadanie 3.
Uzasadnij, że liczba a) 123456789 jest podzielna przez 3 b) 268013570 jest podzielna przez 2 i nie jest podzielna przez 3
- Zadanie 4.
Uzasadnij, że liczba 12342345345645675678 jest podzielna przez 6.
- Zadanie 5.
Uzasadnij, że liczba
jest podzielna przez 3
- Zadanie 6.
Uzasadnij, że liczba
jest podzielna przez 9
- Zadanie 7.
Uzasadnij, że liczba a) 234567812 jest podzielna przez 4 b) 1234 +100000020 + 100000010 jest podzielna przez 4
- Zadanie 8.
Uzasadnij, że liczba a) 123456 + 654321 + 15 dzieli się przez 5 b) 12341 +23452 + 34563 nie dzieli się przez 5
- Zadanie 9.
Uzasadnij, że liczba 1234567899876543210 dzieli się przez 90
- Zadanie 10.
Wyznacz cyfrę k, jeżeli liczba 123456789k876543210 dzieli się przez 9
- Zadanie 1.
NWD i NWW
- Zadanie 1.
Wyznacz największy wspólny dzielnik liczb a) 112 i 48 b) 96 i 144
- Zadanie 2.
Wyznacz najmniejszą wspólną wielokrotność liczb a) 18 i 48 b) 72 i 108
- Zadanie 3.
Wyznacz a) NWD(x , y) oraz NWW(x, y) jeżeli: a) x = 60 y = 210 b) y = 348 x = 186
- Zadanie 4.
Oblicz
, jeżeli
- Zadanie 1.
System dziesiątkowy zapisu liczb naturalnych
- Zadanie 1.
Zapisz w systemie dziesiątkowym liczbę naturalną trzycyfrową , której cyfra setek to 2, cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry setek, a liczba jedności jest o 3 mniejsza od cyfry dziesiątek
- Zadanie 2.
Karol zapisał pewna liczbę dwucyfrową. O ile zwiększy się ta liczba jeżeli: a) przed jej cyfrą dziesiątek dopiszemy cyfrę 7 b) po jej cyfrze jedności dopiszemy cyfrę 6
- Zadanie 3.
Cyfrą dziesiątek pewnej liczby dwucyfrowej jest cyfra a, cyfra jedności tej liczby wynosi b, zapisz symbolicznie tę liczbę oraz liczbę o przestawionych cyfrach.
- Zadanie 4.
Do liczby naturalnej dwucyfrowej dopisano taką samą liczbę. Ile razy otrzymana w ten sposób liczba jest większa od liczby wyjściowej?
- Zadanie 5.
Do liczby naturalnej trzycyfrowej dopisano taką samą liczbę. Ile razy otrzymana w ten sposób liczba jest większa od liczby wyjściowej?
- Zadanie 6.
Suma cyfr pewnej liczby naturalnej dwucyfrowej wynosi 9. Po przestawieniu cyfr otrzymamy liczbę naturalną dwucyfrową o 45 większą od liczby początkowej. Jaka liczba dwucyfrowa spełnia warunki zadania?
- Zadanie 7.
Suma cyfry setek i jedności pewnej liczby naturalnej trzycyfrowej wynosi 10, cyfra dziesiątek jest równa 2. Po przestawieniu cyfr otrzymamy liczbę naturalną trzycyfrową o 396 większą od liczby początkowej. Jaka liczba naturalna trzycyfrowa spełnia warunki zadania?
- Zadanie 1.
System rzymski zapisu liczb naturalnych
- Zadanie 1.
Zapisz w systemie rzymskim liczby a) 52 b) 110 c) 1530
- Zadanie 2.
Zapisz w systemie rzymskim liczby a) 45 b) 498 c) 989
- Zadanie 3.
Rok urodzenia Marka w systemie rzymskim to MCMLXXXVIII. Zapisz rok urodzenia w systemie dziesiątkowym.
- Zadanie 4.
Pewien filozof grecki urodził się w roku CDLXIX p.n.e., a zmarł w roku CCCXCIX p.n.e.. Oblicz ile żył lat ten filozof.
- Zadanie 5.
W jakich latach, w systemie dziesiątkowym, budowano katedrę w Krakowie, jeżeli lata budowy w systemie rzymskim to MCCCXII – MCCCLXIV
- Zadanie 1.
Liczby całkowite
- Zadanie 1.
Podaj wszystkie liczby całkowite ujemne a) większe od -5 b) większe od -8 i mniejsze od -4
- Zadanie 2.
Zaznacz na osi liczbowej liczby całkowite, które są: a) dodatnie i nie większe od 6 b) nieparzyste ujemne i większe od -10
- Zadanie 3.
Wyznacz liczbę przeciwną do liczby a)
b)
c)
- Zadanie 4.
Wyznacz wartość bezwzględną liczby , jeżeli:
a)
b) - Zadanie 5.
Oblicz a) o ile liczba 144 jest większa od liczby 72 b) ile razy liczba 72 jest większa od liczby 12
- Zadanie 6.
Wykonaj obliczenia stosując zasady dotyczące kolejności działań:
- Zadanie 1.
Liczby wymierne
- Zadanie 1.
Skróć ułamek a)
b)
c)
- Zadanie 2.
Rozszerz ułamek do mianownika równego x, jeżeli:
a)
, x =32 b)
, x = 72
- Zadanie 3.
Przedstaw w postaci liczby mieszanej ułamek:
a)
b)
- Zadanie 4.
Przedstaw liczbę mieszaną w postaci ułamka zwykłego (niewłaściwego )
a)
b)
- Zadanie 5.
Wyznacz najmniejszy wspólny mianownik ułamków:
a)i
b)
i
- Zadanie 6.
Porównaj ułamki, sprowadzając do wspólnego mianownika
a)
i
b)
i
- Zadanie 7.
Wykonaj działania na ułamkach, wynik przedstaw w najprostszej postaci:
a)
b)
c)
- Zadanie 8.
Wykonaj działania, wynik przedstaw w najprostszej postaci
a)
b)
c)
- Zadanie 9.
Wykonaj działania, wynik przedstaw w najprostszej postaci
a)
b)
c)
- Zadanie 10.
Wykonaj działania, wynik przedstaw w najprostszej postaci
a)
b)
c)
- Zadanie 11.
Oblicz
a)
b)
- Zadanie 12.
Oblicz
a)
b)
- Zadanie 13.
Oblicz wartość wyrażenia dla
a)
b)
- Zadanie 14.
Udowodnij, że
Oblicz wartość wyrażenia
na podstawie udowodnionego wzoru.
- Zadanie 15.
Oblicz wartość
. Zapisz liczbę odwrotną do
- Zadanie 16.
Oblicz
a)
b)
c) - Zadanie 17.
Zamień ułamek nieskończony okresowy na ułamek zwykły a) 0,7777… b) 1,(6)
- Zadanie 18.
Zamień ułamek nieskończony okresowy na ułamek zwykły a) 0,(17) b) 3,(29)
- Zadanie 19.
Zamień ułamek nieskończony okresowy na ułamek zwykły a) 0,(123) b) 2,(235)
- Zadanie 20.
Zamień ułamek nieskończony okresowy na ułamek zwykły a) 0,0(3) b) 1,0(7)
- Zadanie 21.
Zaokrąglij liczbę 0,234579 z dokładnością do części
a) setnych
b) dziesięciotysięcznych
c) jedności.
Czy jest to przybliżenie z nadmiarem czy niedomiarem ? - Zadanie 22.
Zamień ułamek zwykły
na postać dziesiętną, zaokrąglij wynik z dokładnością do części
a) tysięcznych
b) stutysięcznych
Czy jest to przybliżenie z nadmiarem czy niedomiarem? - Zadanie 23.
Oblicz wartość wyrażenia
Zaokrąglij wynik z dokładnością do całości.
- Zadanie 24.
Oblicz wartość wyrażenia
- Zadanie 25.
Podaj przykład liczby
spełniającej warunek
. Wyznacz odwrotność liczby
.
- Zadanie 1.
Sprawdź czy umiesz